glDrawArrays — 配列データからプリミティブを描画します
void glDrawArrays(
|
GLenum mode, |
GLint first, | |
GLsizei count) ; |
mode
レンダリングするプリミティブの種類を指定します。
許可されるシンボル定数は、
GL_POINTS
,
GL_LINE_STRIP
,
GL_LINE_LOOP
,
GL_LINES
,
GL_LINE_STRIP_ADJACENCY
,
GL_LINES_ADJACENCY
,
GL_TRIANGLE_STRIP
,
GL_TRIANGLE_FAN
,
GL_TRIANGLES
,
GL_TRIANGLE_STRIP_ADJACENCY
,
GL_TRIANGLES_ADJACENCY
,
GL_PATCHES
です。
first
有効な配列の開始インデックスを指定します。
count
描画するインデックスの数を指定します。
glDrawArrays
は、非常に少ないサブルーチンコールで複数のジオメトリープリミティブを指定します。
GLプロシージャーを呼び出して個々の頂点、法線、テクスチャ座標、エッジフラグ、または色を渡す代わりに、glDrawArrays
を1回呼び出すことで、事前に指定された頂点、法線、および色の個別の配列からプリミティブのシーケンスを構築できます。
glDrawArrays
が呼び出されると、有効な各配列から count
番目から count
個のシーケンシャルな要素を使用して、ジオメトリープリミティブのシーケンスを構築します。
mode
は、構築されるプリミティブの種類と配列からプリミティブを構築する方法を指定します。
glDrawArrays
から処理が返った後、glDrawArrays
によって変更された頂点属性には値が指定されていません。 変更されない属性は、明確に定義されたままです。
GL_LINE_STRIP_ADJACENCY
,
GL_LINES_ADJACENCY
,
GL_TRIANGLE_STRIP_ADJACENCY
and
GL_TRIANGLES_ADJACENCY
are available only if the GL version is 3.2 or greater.
GL_INVALID_ENUM
is generated if mode
is not an accepted value.
GL_INVALID_VALUE
is generated if count
is negative.
GL_INVALID_OPERATION
is generated if a non-zero buffer object name is bound to an
enabled array and the buffer object's data store is currently mapped.
GL_INVALID_OPERATION
is generated if a geometry shader is active and mode
is incompatible with the input primitive type of the geometry shader in the currently installed program object.
OpenGL Version | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Function / Feature Name | 2.0 | 2.1 | 3.0 | 3.1 | 3.2 | 3.3 | 4.0 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 4.5 |
glDrawArrays
|
✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
Copyright © 1991-2006 Silicon Graphics, Inc. Copyright © 2010-2014 Khronos Group. This document is licensed under the SGI Free Software B License. For details, see http://oss.sgi.com/projects/FreeB/.